NAFT
Binnen NAFT geloven we dat elke jongere krachten, talenten en leergierigheid in zich heeft. We gaan samen op zoek hoe we dat vermogen en de kansen kunnen vergroten op school. Het begeleiden van een leerling of een klasgroep en het ondersteunen van de school zijn vaak niet los van elkaar te zien. Ook de context speelt hier een belangrijke rol die we telkens meenemen. NAFT zoekt naar een diversiteit aan mogelijkheden om een maatgericht, flexibel traject uit te werken. Het (anders) leren omgaan met conflict en spanning, cirkelgesprekken, herstelgesprekken, het coachen van leerkrachten, … zijn hiervan slechts enkele voorbeelden.
Elk traject start met de aanmelding via het CLB. Vanaf dat moment worden alle actoren (school, CLB, leerling, ouders, andere sleutelfiguren, …) betrokken bij het traject. We luisteren naar waar bezorgdheden, noden, engagementen en krachten liggen, we zoeken en bepalen samen waar we voor zullen gaan. Naast individuele gesprekken, klasgesprekken en het coachen van leerkrachten, hebben we ook een aantal workshops waar jongeren op kunnen aansluiten, telkens vanuit een specifiek thema/vaardigheid die
We streven telkens naar het behouden van de band tussen de leerling(en) en de school in functie van gekwalificeerde uitstroom. Elk traject wordt gekenmerkt door een waarderende en verbindende aanpak. Vertrekkend vanuit de aanwezige krachten werkt NAFT complementair aan en nauw samen met de onderwijsinstelling en het CLB.
NAFT wordt aangeboden door 20 schoolexterne organisaties die door de Vlaamse overheid erkend en gesubsidieerd worden. Aura is hier 1 van.
Duur? Een NAFT duurt zo kort mogelijk en zo lang als nodig. Bij de start van een traject wordt telkens een moment vastgelegd waarop we met alle partijen evalueren hoe het loopt en beslissen we samen hoe het vervolg er indien nodig zal uit zien.
Naast individuele gesprekken met jongeren, cirkelgesprekken met klassen en/of leerkrachten, geven we met Aura enkele workshops rond bepaalde thema’s/noden waar jongeren tijdens hun traject aan kunnen deelnemen en meenemen in hun proces.